Strefa ZDROWIE

Banan i jego pozytywny wpływ na zdrowie

Żółty, zakrzywiony owoc to prawdziwy cud natury, doskonały jako przekąska między posiłkami, działająca jak zastrzyk energii. Poprawia także nastrój i równoważy temperaturę ciała. Ten sycący i słodki owoc, ma delikatny, niemal maślany miąższ, wyjątkowo łagodny dla przewodu pokarmowego. Nie wywołuje alergii, dlatego jest jednym z pierwszych owoców, jakie dodaje się do posiłków niemowląt.

Banan

Dobre jedzenie jest podstawą zdrowego ciała i umysłu. Banan jest jednym z tych owoców, które oprócz tego, że jest smaczne i można je łączyć z wieloma innymi potrawami, dostarcza wiele cennych składników, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Jedzenie bananów:

  1. Zapobiega rozwojowi nowotworów

Według badań przeprowadzonych w Japonii i Chinach, banan jest w stanie pobudzić i uaktywnić funkcję białych krwinek w organizmie, a tym samym zapobiega rozwojowi nowotworów, zwłaszcza tych, którzy są na tyle dojrzałe poplamiona czarny. Jedzenie bananów poprawi również odporność immunologiczną organizmu, co powoduje, poprawę produkcji TNF (czynnik martwicy nowotworu), ułatwiając zniszczenie komórek nowotworowych.

 2. Dostarcza energii

Banan jest owocem  sportowców, gdyż zapewnia naturalne cukry, które są łatwo przyswajalne i dostarczają energii do ćwiczeń. Często spożywany przez tenisistów, w celu szybkiego uzupełnienia energii. Zawarte w bananie witaminy i minerały pomogą zwiększyć Twoją wytrzymałość, a potas sprawi, że skurcze mięśni się nie pojawią.

3. Dba o florę bakteryjną w jelitach

Banany zawierają też skrobię i tzw. fruktooligosacharydy (FOS) – dobroczynne cukry prebiotyczne. FOS zapobiegają zaparciom, sprzyjają namnażaniu się dobrej flory bakteryjnej jelit, obniżają procesy gnilne oraz zwiększają biodostępność składników mineralnych.

4. Reguluje ciśnienie krwi

Banany mogą pomóc w walce z wysokim ciśnieniem krwi i mogą chronić przed udarem i atakiem serca. Zawierają mało sodu, ale są bogate w potas, dlatego sprawdzają się w diecie dla ludzi chorych na serce. Prócz tego zawierają niemal tyle samo pektyn, co jabłka. Dzięki temu mogą obniżać poziom cholesterolu, zapobiegając miażdżycy.

5. Zapobiega zgadze i wrzodom

Banany to skuteczny środek na zgagę. Lekko niedojrzałe, zielonkawe owoce mogą też zapobiegać wrzodom. Ich miąższ zawiera dużo skrobi, która wyścieła błonę śluzową żołądka, chroniąc ją przed uszkodzeniami wywołanymi przez soki trawienne.

6. Działa antystresowo – poprawia nastrój

Banany zawierają sporo potasu, witaminę B6 oraz tryptofan – składniki, które pomagają się zrelaksować i poczuć się szczęśliwszym. Tryptofan to cenny aminokwas stymulujący produkcje serotoniny tzw. hormonu szczęścia. Witamina B i potas zapewniając dobrą komunikacje miedzy mięśniami a układem nerwowym, witamina B bierze udział w tworzeniu czerwonych ciałek krwi.

7. Odkwasza organizm
Owoc zawiera sporo wapnia, potasu i magnezu – składników mineralnych o właściwościach alkalizujących, które neutralizują zakwaszające działanie mięsa, ryb i jajek.

8. Naturalny słodzik

Doskonały owoc, którym możesz zastąpić cukier w deserach, owsiance czy koktajlach.

Uwaga! Jedzenie bananów nie wszystkim wychodzi na zdrowie. Powinni o tym pamiętać diabetycy. Owoc ten ma sporo cukrów i wysoki indeks glikemiczny – 65. Bananów lepiej unikać także przy dnie moczanowej. Po zjedzeniu owocu w organizmie powstaje dużo kwasu moczowego nasilającego objawy choroby.

Pamiętaj, im banan bardziej dojrzały, tym więcej zawiera cukru. Dlatego jeśli się odchudzasz chwyć tego mniej dojrzałego, jeśli uprawiasz intensywnie sport lub regularnie trenujesz, ten bardziej dojrzały zadziała z większą mocą;)

1,224 total views, 4 views today

email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *