Strefa ZDROWIE

Chrapanie – masz problem? Kluczem trafna diagnoza

W grupie 30-latków problem ten dotyczy 20 proc. mężczyzn i 5 proc. kobiet. Powyżej 60 roku życia to już odpowiednio 60 proc. i 40 proc. Źródeł chrapania, bo o nim mowa, jest wiele, a leczyć je można na równie wiele sposobów. Kluczem do wyboru właściwego rozwiązania jest dokładna diagnoza – znacznie tańsza niż chociażby operacyjne leczenie problemu, które w wielu przypadkach w ogóle nie jest konieczne.

Większość osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak poważnym problemem może być chrapanie. I nie chodzi tylko o zdrowie, ale przede wszystkim o zaburzony komfort życia osoby z takim problemem oraz jej najbliższego otoczenia. Chrapanie bardzo silnie wpływa bowiem na relacje z partnerem i często odbija się również na jakości związku – powoduje zmęczenie i senność w ciągu dnia, częste bóle głowy, zmniejsza podborność na stres, obniża libido.

 

Powstawanie chrapania

Czym w ogóle jest chrapanie?

Odpowiadają za nie drgania wiotkich części gardła, przede wszystkim podniebienia miękkiego i języczka umiejscowionego na tylnym brzegu podniebienia miękkiego. Podczas snu dochodzi do zwiotczenia mięśni gardła i podniebienia miękkiego, a cieśń gardła zwęża się. Powietrze, zamiast przedostawać się swobodnie do płuc, przeciska się, wirując i jednocześnie wprawiając elementy gardła w drgania. Właśnie te drgania tak głośno słychać i to one popularnie nazywane są chrapaniem.

Jak pozbyć się chrapania

Styl życia jest najczęstszą przyczyną teh dolegliwości. Zanim jednak zdecydujemy się  na ostateczny krok – pójścia do lekarza, warto spróbować zmienić kilka złych nawyków, które mogą powodować dolegliwości związane z zaburzeniem snu.

  • Zmień pozycję snu, jeśli śpisz na wznak. Ułożenie na plecach powoduje pogłębienie chrapania. Dzieje się tak, ponieważ język opada ku tyłowi, przez co otwierają się usta i następuje zwężenie kanału nosogardła i cieśni gardła. Chcąc skutecznie walczyć z chrapaniem, połóżmy się na boku. Materac dobrej jakości spowoduje, że spanie w każdej innej pozycji nie zaburzy efektywności spoczynku.
  • Wylecz infekcje. Jeśli chrapanie pojawia się sporadycznie i zdarza się najczęściej w okresie podatności organizmu na przeziębienia, może być spowodowane niedrożnością dróg oddechowych. Niewyleczony katar, zapalenie zatok lub powiększone migdałki, zmuszają do oddychania ustami, wywołując uciążliwe dźwięki.
  • Wybierz odpowiednią poduszkę. Pozwoli ona ograniczyć chrapanie i pomoże w zwalczaniu zaburzeń snu. Dobór poduszki ma kluczowe znaczenie, ponieważ prawidłowe podparcie głowy, szyi i kręgosłupa w dużym stopniu wpływa na regenerację organizmu i zdrowy spoczynek.  Najlepszym wyborem jest poduszka anatomiczna, dopasowująca się do kształtu głowy.
  • Zrezygnuj z używek. Nikotyna w papierosach jest przyczyną zalegania śliny w tchawicy i krtani, podrażnia gardło oraz powoduje obrzęk śluzówki. Utrudnia to w znacznym stopniu wydobywanie się powietrza z płuc. Na dwie godziny przed snem, warto też zrezygnować z alkoholu, który powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka. Podobne działanie mają środki nasenne i uspokajające.
  • Przejdź na dietę, jeśli masz nadwagę. Otyli chrapią zdecydowanie częściej i głośniej, dlatego warto zwracać uwagę na to, co jemy oraz systematycznie ćwiczyć. Gimnastyka pozytywnie wpłynie na samopoczucie, poprawiając przy tym napięcie mięśni.
  • Przygotuj sypialnię. Odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza w czasie snu pomogą nam skuteczniej wypocząć. Optymalnie jest to 18 – 21 stopni Celsjusza, a idealna wilgotność mieści się w granicach 40-60 procent. Często wietrzona sypialnia zapobiega wysuszeniu błony śluzowej, która jest często przyczyną chrapania.
  • Użyj preparatu ułatwiającego oddychanie. Na rynku dostępne są specjalistyczne środki bez recepty, które mogą pomóc zredukować chrapanie. Apteki oferują m.in. spraye do rozpylania w gardle oraz listki, które przykleja się na podniebienie.
  • Udaj się do laryngologa, jeśli powyższe metody nie skutkują. Chrapanie może być spowodowane obecnością polipów w nosie, przerośniętymi migdałkami lub krzywą przegrodą nosową. Specjaliści często zalecają wtedy zabieg. Polega on na podniesieniu zwiotczałego podniebienia poprzez wprowadzenie na kilka sekund do jamy ustnej specjalnych, bipolarnych elektrod. W efekcie zabliźnione podniebienie unosi się. Zabieg odbywa się przy miejscowym znieczuleniu, a rany goją się w przeciągu kilku tygodni.

Inna z propozycji

Szpital św. Łukasza BGL sp. z o.o. S.K.A. 43-309 Bielsko-Biała, ul. Bystrzańska 94 B proponuje:

W ostateczności gdy okaże się, że chrapanie skutecznie można wyleczyć jedynie za pomocą zabiegu, specjaliści przekonują, że jest inaczej. – Choć oczywiście robimy zabiegi chirurgiczne przy użyciu m. in. Implantów PILLAR®, to zawsze powtarzamy pacjentom, że pierwszym i kluczowym krokiem na drodze do wyleczenia jest dokładna diagnostyka, np. poprzez badanie polisomnograficzne, które – co ważne – wielokrotnie wyklucza potrzebę wykonywania zabiegu – mówi lek. Jarosław Stankowski, Dyrektor Szpitala św. Łukasza w Bielsku-Białej. – Często jest tak, że wystarczy zmiana trybu życia i diety. Jednak tego, czy rzeczywiście tak jest, dowiemy się po przeprowadzeniu odpowiedniego badania – dodaje.

fot. Jocilyn Pope - London

fot. Jocilyn Pope – London

Warto zauważyć, że koszt badania polisomnograficznego jest około trzykrotnie niższy niż cena zabiegu. Na czym polega badanie? – Diagnostykę wykonuje się w nocy podczas snu. Pomiaru poszczególnych parametrów życiowych dokonuje specjalistyczna aparatura. Następnie, na podstawie wyników, oceniane jest nasilenie i konsekwencje bezdechów sennych i chrapania. Potem wspólnie z lekarzem laryngologiem wybierana jest optymalna terapia – mówi specjalista ze Szpitala św. Łukasza. Badania polisomnograficzne wykonywane są przez różne placówki medyczne zarówno w trybie komercyjnym, jak i płatnym przez publicznego płatnika [NFZ]. W tym drugim przypadku termin badania – często odległy – musi być indywidualnie ustalany w danej placówce.

Autorzy : Pawro & Paweł Sikora

 

1,305 total views, 1 views today

email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *