Strefa ZDROWIE

Rak cichy zabójca – Jak uchronić się przed nowotworem!

Zachować szczęście i zdrowieMam ostatnio nieodparte wrażenie, że wzrasta ilość zachorowań na raka, mało tego, nowotwory atakują najróżniejsze części naszego organizmu. Jak pokazują statystyki, ilość osób dotkniętych tą chorobą od lat wzrasta, często niosąc ze sobą skutek śmiertelny! Liczba zachorowań na nowotwory złośliwe w Polsce w ciągu ostatnich trzech dekad wrosła ponad dwukrotnie, osiągając w 2010 roku ponad 140,5 tys. zachorowań, z czego około 70 tys. u mężczyzn i 70,5 tys. u kobiet. Najczęściej występującymi nowotworami u mężczyzn są nowotwory płuca stanowiące około 1/5 zachorowań na nowotwory. W dalszej kolejności znajduje się rak gruczołu krokowego (13%), rak jelita grubego (12%)  i rak pęcherza moczowego (7%).  Wśród dziesięciu najczęstszych nowotworów u mężczyzn znajdują się również nowotwory żołądka, nerki, krtani, białaczki i chłoniaki (rys. 1). Wśród kobiet nowotworem jest rak piersi stanowiący ponad 1/5 zachorowań na nowotwory. Nowotwory jelita grubego są drugim co do częstości nowotworem u kobiet (10%). Trzecie miejsce zajmuje rak płuca (9%). W dalszej kolejności występują nowotwory trzonu macicy (7%), jajnika (5%), szyjki macicy, nerki, żołądka i tarczycy (rys. 1). Więcej szczegółowych informacji można przeczytać na: http://onkologia.org.pl/

Chociaż rozpoznanie raka może być oznaczać dla nas druzgocącą wiadomość, istnieje kilka kroków, które można podjąć, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Jedną z rzeczy, które człowiek ma największą kontrolę to dieta. Poprzez wprowadzenie pewnych zmian w diecie, można obniżyć ryzyko zachorowania na raka.

Więcej błonnika

Coraz większa ilość ekspertów w dziedzinie żywienia apeluje o wzbogacanie diety w błonnik. Badania wykazały, że istnieje wyraźny związek między wysoko błonnikową dietą a zmniejszeniem ryzyka raka jelita grubego. Błonnik pomaga szybciej pozbyć się toksycznych związków ze ścian jelit, jak również wiąże je ze sobą tak, że są one trzymane z dala od ścian jelita grubego. Badanie wykazały, że, stosując dietę o wysokiej  zawartości błonnika, nie mniej niż 13 g błonnika z otrębów pszenicy dziennie, odnotowano gwałtowny spadek wzrostu komórek rakowych.

Zwiększyć spożycie surowych owoców i warzyw

Jedzenie większej ilości świeżych owoców i warzyw jest nie tylko dobrym pomysłem, aby zmniejszyć apetyt na cukier i  pomóc utrzymać wagę w normie, ale i dodatkowo zmniejszamy apetyt na tłuste potrawy, który mogą zwiększać ryzyko zachorowań na raka . Ponadto owoce i warzywa są bogate w związki fitochemiczny. Te związki fitochemiczne są naturalne związki, które mogą pomóc organizmowi zwalczyć raka i zmniejszyć ryzyko. Zwłaszcza warzywa, takie jak kalafior, brukselka, kapusta, brokuły, jarmuż i zieleni gorczycy, są uważane za ogromnie pomocne w walce z rakiem.

Statyny w profilaktyce walki z rakiem

Wiadomo, że utrzymywanie właściwego poziomu cholesterolu może zmniejszyć ryzyko zachorowań na choroby wieńcowe serca. Naukowcy odkryli również, że statyny leki stosowane w celu obniżenia cholesterolu także zmniejszają, nawet o połowę, ryzyko zachorowania na raka prostaty.

Ryby, jeszcze raz!

Zwiększenie spożycia ryb i kwasów tłuszczowych,  jest ważne dla zdrowego serca, ale i również, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na śmiertelnego raka jelita. Grupa 22.000 ludzi przez 19 lat była karmiona w różną częstotliwością owocami morza. Po tym czasie naukowiec Megan Phillips podsumowała obserwacje wnioskując, że ludzie, którzy jedli ryby pięć razy w tygodniu lub więcej mają 40 procent niższe ryzyko zachorowania na raka jelita grubego w porównaniu do ludzi, którzy jedli ryby rzadziej niż raz w tygodniu.

Rola wapnia.

Jedząc więcej pokarmów bogatych w wapń zmniejszamy ryzyko rozwoju nowotworów narządowych? Badacze z USA ocenili spożycie wapnia u około 500 tysięcy mężczyzn i kobiet, dostosowując do czynników ryzyka, takich jak historia rodziny pod kątem zachorowań na raka, masy ciała i palenia papierosów. Badania wykazały, że działanie wapnia na raka różniły się w zależności od  rodzaju narządu człowieka, i na przykład jest związana na przykład z zmniejszeniem ryzyka wystąpienia raka jelita grubego, ale podwyższeniem ryzyka raka prostaty. Badacze ustalili odpowiednią ilość wapnia w diecie powodującą zwiększoną ogólną ochronę przed chorobą nowotworową, szczególnie raka jelita grubego u mężczyzn i kobiet, i nie podwyższającą ryzyka zachorowania na raka prostaty. U mężczyzn, spożycie wapnia jest również powiązany z  zmniejszeniem ryzyka wystąpienia raka przełyku i trzustki. Jednak u kobiet spożycie wapnia powodowało zwiększone ryzyko raka macicy i nerki. Naukowca udało się ustalić bezpieczna i skuteczną wielkość dawki. Spożycie wapnia u mężczyzn powinno wynosić od 478 – 1530 mg / na dobę, a u kobiet, od 494 – 1881 mg / na dobę.

Korzyści z macierzyństwem.

Dobre wieści dla matek: posiadanie więcej niż jednego dziecka zmniejsza kobiety ryzyko zachorowania na raka płuc. W porównaniu do kobiet, które nigdy nie miały dzieci, do posiadających dwójkę dzieci ryzyko zachorowania na raka piersi zmniejsza się o 20 procent; trzy lub więcej dzieci zmniejszone ryzyko o 40 procent. Ten ochronny efekt może również być związane z wiekiem, ponieważ nie obserwowano u kobiet z rozpoznanym rakiem płuca przed 55 rokiem życia.

Lepiej zapobiegać niż leczyć – antyoksydanty

Prewencja, czyli zapobieganie powstawaniu i rozwojowi chorób, w tym chorób nowotworowych, staje się dziś bez wątpienia ważnym celem działań medycznych. Powinny one obejmować te zabiegi, które z jednej strony ograniczają wpływ czynników rakotwórczych na żywe tkanki, z drugiej strony utrzymują sprawność układu odpornościowego. Nauka potwierdza, ze wiele substancji naturalnych będących składnikami diety powstrzymują nowotwory na różnych etapach ich tworzenia. Antidotum przewidzianym przez naturę są związki należące do różnych grup antyoksydantów. Ich działanie polega na szybkim dostarczaniu wolnym rodnikom elektronu do pary, co chroni naturalne zasoby ustrojowych białek i tłuszczów. Tym samym antyoksydanty hamują powstawanie wolnych rodników i utlenianie metali, hamują reakcje wolnorodnikowe, naprawiają uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki, wspomagają układ odpornościowy, którego komórki mogą niszczyć substancje rakotwórcze. Sama, najlepiej nawet skomponowana dieta, nie zawsze wystarcza, by uzupełnić pulę ustrojowych antyoksydantów. Poza tym, uzupełnianie witamin owocami i warzywami trwa bardzo długo. Możemy organizmowi potrzebnych substancji dostarczyć w postaci tabletkowych lub płynnych produktów, które uzupełnią codzienną dietę w potrzebne składniki odżywcze, budujące silny system odporności.

Organizm ludzki kryje jeszcze wiele tajemnic, mimo to wiele zależy od nas samych, to czy będziesz zdrowy, czy nie często zależy od Ciebie. Możesz zapobiec wielu chorobom, wybierajac zdrowy tryb życia i odpowiednią dietę!

1,875 total views, 2 views today

email

1 comment for “Rak cichy zabójca – Jak uchronić się przed nowotworem!

  1. lionelmilson
    14 listopada 2014 at 11:18

    Czym tak naprawdę istnieje cholesterol?

    Cholesterol istnieje tak naprawdę niezbędnym detalem komórek polskiego
    tworu. Jest niezastąpionym budulcem celi i hormonów. Cholesterol częściowo wstaje w polskim systemie —
    w wątrobie, i częściowo zapoczątkuje z pokarmu, który na co
    dzień jemy. Z przyród nie jest toteż niczym niskim.

    To co jest ofensywne, owe jego nadmiar. A wnikliwiej nierzeczeniem ujmując zbytek
    “podłego cholesterolu” wariantu LDL. Przyjmuje się, iż jego stężenie we farby niego winni naruszać 100 mg/dl.
    Z drugiej stron macie “wyœmienity cholesterol” rodzaju HDL, jakiego stężenie
    onej winna naruszać 50 mg/dl u niewiast zaœ 40 mg/dl obok mężczyzny.
    Całkowite stężenie cholesterolu w naszej krwi powinni mieścić się w przedziale 114-200 mg/dl.

    Jednak jeżeli te recepty zostają przewyższone oraz ów stan obstaje się poprzez dłuższy okres, owe możesz spodziewać się istotnych kłopotów.

    Dlatego nie koncesjonuj do takiego poziomu — utrzymuj cholesterol na właściwym rzędzie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *