Efektywna organizacja czasu

Braku czasu, przemęczenie, stres to z tych powodów często rezygnujemy z zainteresowań, pasji, spotkań towarzyskich, aktywnego uprawiania sportu czy choćby spaceru na świeżym powietrzu, tym samym pozbawiając się wypoczynku w wolnym czasie. Wpadamy w błędne koło, do tego często odkładając lub rezygnując z czasu urlopu. Doby nie da się wydłużyć, można jednak spróbować lepiej zorganizować czas, który posiadamy.

Dlaczego urlop jest ważny, czytaj w naszym artykule: Nie rezygnuj z urlopu!

Serce lubi porządek

Nerwowy, nieuporządkowany, szarpany tryb życia to wróg twojego serca. Znajdź żelazne ramy , by na którymś etapie życia, serce nie odmówiło ci współpracy. Uwzględnij w swojej ramówce podstawy zdrowego serca:

  • spożywaj 4-5 mało obfitych posiłków o stałych porach;
  • ruszaj się 3 razy w tygodniu po 30 minut
  • śpij 7-8 godzin

Czas pracy i obowiązków

Przeanalizuj rozkład dnia: przygotuj kartkę i zapisz ile czasu poświęcasz na sen, pracę zawodową, obowiązki związane z domem, rodziną, własny rozwój, sport i rozrywkę. Zestaw to z czasem jaki był by idealny dla Ciebie.

Wielu z nas nieprzyzwoicie dużo czasu spędza w pracy, a nawet nie kończy jej w biurze, ale wlecze ją ze sobą do domu, do miejsca, które powinno być azylem “wypoczynku”. Może jednak da się pracować krócej, efektywniej, przytaczamy kilka rad, które może Tobie też pomogą:

1. Planuj pracę inaczej zeżrą cię  bieżące “niecierpiące zwłoki” tematy, a zabraknie ci czasu na sprawy naprawdę istotne, wymagające Twojej większej uwagi. Zacznij dzień, tydzień, miesiąc od zaplanowania działań, realizacje celów, harmonogram realizacji.

2. Ogarnij chaos – zamiast oklejać swoje biurko tysiącami karteczek, na jednej kartce zapisuj wszystkie sprawy do załatwienia  i określaj ich priorytety – łatwiej będzie ogarnąć tematy od najważniejszych po te, które będą mogły poczekać.

3. Planuj kolejny dzień. Przed wyjściem z pracy spróbuj określić czym zajmiesz się następnego dnia. Określ kolejność i czas w jakim przewidujesz ich realizację.

4. Dwie pierwsze godziny – większość z nas najefektywniej pracuje w ciągu dwóch pierwszych godzin. Zarezerwuj ten czas dla siebie i realizację najbardziej wymagających zadań. Spróbuj zadbać, by nikt i nic Ci w tym czasie nie przeszkadzało.

5. Zaczynaj pracę od czynności wymagającej największej koncentracji.

6. Im więcej czasu poświęcisz na planowanie i przygotowanie pracy, tym efektywniej będziesz w stanie je zrealizować.

7. Duże projekty (zadania) postaraj się podzielić na mniejsze, zakończenie poszczególnych etapów będzie działać mobilizująco na wykonanie całości zadania – odczucie efektów pracy.

8. Planując pracę, na każdą czynność przeznacz 50% czasu więcej, niż sądzisz, że będzie ci potrzebne.

9. W planie dnia koniecznie uwzględnij “zdarzenia nieprzewidziane“, które mogą zmusić cię do natychmiastowego działania.

10. Nie przerywaj pracy z każdą nową wiadomością e-mail, nie przyzwyczajaj współpracowników, że jesteś dla nich dyspozycyjny o każdej porze.

11. Jeśli przypomnisz sobie o zaległej rozmowie telefonicznej, zapisz to na kartce, najbliższe wolne półgodziny przeznacz na wykonanie wszystkich telefonów.

12. W planowaniu obowiązuje zasada od ogółu do szczegółu.

13. Nie przesadzaj z wyznaczaniem celów, wieszaniu poprzeczki – nie dotrzymanie własnych celów działa demotywująco.

14. Dbaj o porządek – ile czasu tracisz na poszukiwaniu jakiegoś pisma. Przed wyjściem zadbaj o pozostawienie czystego miejsca pracy.

Na podstawie “Organizacji pracy” J.J. Mayer.

Planowanie czasu pracy super sprawdza się również w domu z jego domownikami i rzeczami do załatwienia. Sam stosując te reguły doświadczam większej harmonii, więcej wolnego czasu, a co więcej dużo więcej spontaniczności i pomysłowości w szukaniu odpoczynku dla siebie i najbliższych

 

pawro

Planowanie czasu pracy dla efektywnego życia

Planowanie czasu pracy dla efektywnego życia

email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *