Strefa ZDROWIE

Efektywna organizacja czasu

Braku czasu, przemęczenie, stres to z tych powodów często rezygnujemy z zainteresowań, pasji, spotkań towarzyskich, aktywnego uprawiania sportu czy choćby spaceru na świeżym powietrzu, tym samym pozbawiając się wypoczynku w wolnym czasie. Wpadamy w błędne koło, do tego często odkładając lub rezygnując z czasu urlopu. Doby nie da się wydłużyć, można jednak spróbować lepiej zorganizować czas, który posiadamy.

Dlaczego urlop jest ważny, czytaj w naszym artykule: Nie rezygnuj z urlopu!

Serce lubi porządek

Nerwowy, nieuporządkowany, szarpany tryb życia to wróg twojego serca. Znajdź żelazne ramy , by na którymś etapie życia, serce nie odmówiło ci współpracy. Uwzględnij w swojej ramówce podstawy zdrowego serca:

  • spożywaj 4-5 mało obfitych posiłków o stałych porach;
  • ruszaj się 3 razy w tygodniu po 30 minut
  • śpij 7-8 godzin

Czas pracy i obowiązków

Przeanalizuj rozkład dnia: przygotuj kartkę i zapisz ile czasu poświęcasz na sen, pracę zawodową, obowiązki związane z domem, rodziną, własny rozwój, sport i rozrywkę. Zestaw to z czasem jaki był by idealny dla Ciebie.

Wielu z nas nieprzyzwoicie dużo czasu spędza w pracy, a nawet nie kończy jej w biurze, ale wlecze ją ze sobą do domu, do miejsca, które powinno być azylem “wypoczynku”. Może jednak da się pracować krócej, efektywniej, przytaczamy kilka rad, które może Tobie też pomogą:

1. Planuj pracę inaczej zeżrą cię  bieżące “niecierpiące zwłoki” tematy, a zabraknie ci czasu na sprawy naprawdę istotne, wymagające Twojej większej uwagi. Zacznij dzień, tydzień, miesiąc od zaplanowania działań, realizacje celów, harmonogram realizacji.

2. Ogarnij chaos – zamiast oklejać swoje biurko tysiącami karteczek, na jednej kartce zapisuj wszystkie sprawy do załatwienia  i określaj ich priorytety – łatwiej będzie ogarnąć tematy od najważniejszych po te, które będą mogły poczekać.

3. Planuj kolejny dzień. Przed wyjściem z pracy spróbuj określić czym zajmiesz się następnego dnia. Określ kolejność i czas w jakim przewidujesz ich realizację.

4. Dwie pierwsze godziny – większość z nas najefektywniej pracuje w ciągu dwóch pierwszych godzin. Zarezerwuj ten czas dla siebie i realizację najbardziej wymagających zadań. Spróbuj zadbać, by nikt i nic Ci w tym czasie nie przeszkadzało.

5. Zaczynaj pracę od czynności wymagającej największej koncentracji.

6. Im więcej czasu poświęcisz na planowanie i przygotowanie pracy, tym efektywniej będziesz w stanie je zrealizować.

7. Duże projekty (zadania) postaraj się podzielić na mniejsze, zakończenie poszczególnych etapów będzie działać mobilizująco na wykonanie całości zadania – odczucie efektów pracy.

8. Planując pracę, na każdą czynność przeznacz 50% czasu więcej, niż sądzisz, że będzie ci potrzebne.

9. W planie dnia koniecznie uwzględnij “zdarzenia nieprzewidziane“, które mogą zmusić cię do natychmiastowego działania.

10. Nie przerywaj pracy z każdą nową wiadomością e-mail, nie przyzwyczajaj współpracowników, że jesteś dla nich dyspozycyjny o każdej porze.

11. Jeśli przypomnisz sobie o zaległej rozmowie telefonicznej, zapisz to na kartce, najbliższe wolne półgodziny przeznacz na wykonanie wszystkich telefonów.

12. W planowaniu obowiązuje zasada od ogółu do szczegółu.

13. Nie przesadzaj z wyznaczaniem celów, wieszaniu poprzeczki – nie dotrzymanie własnych celów działa demotywująco.

14. Dbaj o porządek – ile czasu tracisz na poszukiwaniu jakiegoś pisma. Przed wyjściem zadbaj o pozostawienie czystego miejsca pracy.

Na podstawie “Organizacji pracy” J.J. Mayer.

Planowanie czasu pracy super sprawdza się również w domu z jego domownikami i rzeczami do załatwienia. Sam stosując te reguły doświadczam większej harmonii, więcej wolnego czasu, a co więcej dużo więcej spontaniczności i pomysłowości w szukaniu odpoczynku dla siebie i najbliższych

 

pawro

Planowanie czasu pracy dla efektywnego życia

Planowanie czasu pracy dla efektywnego życia

1,504 total views, 3 views today

email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *