Ćwiczenia fizyczne a kondycja mózgu

Od dawna wiemy, że aktywność ruchowa służy nie tylko tężyźnie fizycznej, ale też kondycji mózgu. Podczas aktywności pobudzane są specyficzne procesy biochemiczne w mózgu, które sprzyjają utrzymaniu jego wysokiej sprawności. W tym artykule przytoczymy pewne dane z literatury naukowej, które analizują wpływ ćwiczeń na połączenia nerwowe.

W tym temacie przeprowadzono wiele eksperymentów na myszach. Wbrew pozorom skonstruowanie odpowiedniego badania nie jest szczególnie proste, ponieważ ćwiczenia wpływają na całe ciało, a jak wiemy nasz ustrój to system naczyń połączonych, w którym występuje wiele zależności. Tak więc dla przykładu, sprawniej pracujące serce może sprawniej zaopatrywać wszystkie tkanki w tlen, w tym też mózg. Dzięki temu może poprawić się praca mózgu nawet gdyby nie było bezpośredniego wpływu na zmiany w strukturze centralnego układu nerwowego.

By osiągnąć bardziej precyzyjne dane, naukowcy przyglądali się zmianom zachodzącym w hipokampach myszy, które uprawiały ćwiczenia fizyczne. Co więcej, sprawdzano też efekty krótkotrwałych ćwiczeń, ponieważ większość dostępnych danych opiera się na zmianach długofalowych. Myszy, które normalnie miały raczej „siedzący” tryb życia umieszczane były w kołowrotku, w którym na przestrzeni dwóch godzin przebiegały po kilka kilometrów. Badacze zauważyli, że nawet takie pojedyncze treningi wpływają na wzrost ilości kolców dendrytycznych i sprawniejsze formowanie połączeń synaptycznych w hipokampie. Szczególną uwagę przykuł jeden gen – Mtss1L. To właśnie on, gdy jest intensywniej aktywowany w wyniku ćwiczeń, inicjuje przyspieszenie rozrostu kolców dendrytycznych.

Wnioski

Ćwiczenia fizyczne bez wątpienia mają wpływ na poprawę kognicji. Dzieję się tak zarówno z powodu bezpośredniego wpływu układ nerwowy, ale też na wsparcie pozostałych układów naszego organizmu, co wspiera mózg też pośrednio.

Nawet krótkotrwałe sesje treningowe wpływają na wzrost neuroplastyczności, co oznacza lepsze warunki do nauki i rozwoju mózgu.

Warto pamiętać, że ćwiczenia fizyczne można wykonywać bardzo małym kosztem, bez uszczuplania portfela. Nie potrzeba drogiego karnetu w modnym klubie fitness, a wystarczy trening w domowych warunkach, by efektywnie wspomagać sprawność mózgu i ogólną kondycję zdrowotną.

Chatzi, C., Zhang, G., Hendricks, W. D., Chen, Y., Schnell, E., Goodman, R. H., & Westbrook, G. L. (2019). Exercise-induced enhancement of synaptic function triggered by the inverse BAR protein, Mtss1L. ELife, 8, e45920. https://doi.org/10.7554/eLife.45920

źródło: https://sposobynastres.pl/cwiczenia-a-komunikacja-neuronalna

email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *