Strefa ZDROWIE

Bogactwo natury w awokado

Duża zawartość witaminy E w awokado opóźnia procesy starzenia. Już Aztekowie stosowali awokado w leczeniu różnych schorzeń.  Ten owoc w kształcie gruszki rośnie w strefie podzwrotnikowej, jak również w południowej Hiszpanii i Izraelu.

Zalety awokado

Błonnik, białko, beta-karoteny, witaminy C, E, a także potas, magnez, wapń, i fosfor dzięki temu doskonale obniża poziom trójglicerydów oraz zły cholesterol, jednocześnie podnoszą poziom dobrego cholesterolu. Reguluje rytm serca, reguluje ciśnienie tętnicze krwi.

Jest wskazane w stanach przedcukrzycowych, bowiem prawie w ogóle nie zawiera cukru, a przy okazji zmniejsza poziom insuliny we krwi.

Ze względu na dużą zawartość witaminy E awokado opóźnia procesy starzenia, zapewnia nam tez urodę – poprawia strukturę skóry i dba o jej zdrowy kolor, zapobiega wysuszeniu. Dlatego bardzo często jest w składzie kremów, maści i balsamów do ciała.

Awokado to doskonałe źródło luteiny, która chroni nas przed schorzeniami oczu, m.in. kataraktą, czy zwyrodnieniem plamki żółtej.

Awokado - moc natury - strefazdrowie.pl

Awokado – moc natury – strefazdrowie.pl

Przechowywanie awokado

Najlepiej jest owinąć samo awokado lub razem z jabłkiem w papierową torbę lub papier gazetowy i przechowywać je w temperaturze pokojowej. W zależności od terminu zerwania, są one gotowe do spożycia po upływie od 2 do 10 dni.

W zależności od czasu dojrzewania możemy wywnioskować, czy kupiliśmy świeży owoc. Będąc na przykład na wakacjach w południowej Hiszpanii i kupując awokado od miejscowych rolników możemy być pewni, że będzie ono dojrzewało około 10 dni albo nawet dłużej. Wiodącym producentem awokado jest jednak Ameryka Północna i Środkowa. Natomiast większość Awokado dostępnych w naszych regionach pochodzi z południowej Hiszpanii, Izraela, Meksyku lub RPA. Stany Zjednoczone natomiast korzystają z dostaw z Florydy, Teksasu i Kalifornii.

Przed rozcięciem awokado należy się więc upewnić, czy odpowiednio dojrzało, tym bardziej, że proces dojrzewania nie może już zachodzić po rozcięciu owocu. Tylko jak się dowiedzieć czy awokado faktycznie dojrzało i jest gotowe do zjedzenia?

Jeśli umieścimy niedojrzałe awokado w lodówce, to niestety nie dojrzeje. Często zdarza się, że przechowywane w lodówce zbyt długo ma gumowatą konsystencję i jest gorzkawe w smaku. Natomiast możemy w lodówce bez obaw przechowywać dojrzałe awokado nawet do trzech dni. W ten sposób proces dojrzewania zostaje przerwany przez niską temperaturę i przedłuża trwałość dojrzałego owocu.

Przygotowanie awokado

Należy przeciąć awokado wzdłuż pestki, a następnie skręcić powstałe połówki w przeciwnych kierunkach. Pestki nie należy wyciągać od razu, chyba, że planujemy użycie od razu całego awokado.

Jeśli potrzebujemy tylko połówki awokado, używamy tę bez pestki, natomiast przechowujemy tę z pestką. Zawiera ona specjalne enzymy, które pozwalają na dłuższe zapewnienie świeżości substancjom zawartym w owocu. Niektórzy ludzie preferują nawet dodawanie pestki z awokado do koktajli, wymaga to jednak użycia bardzo mocnego miksera.

Następnie można w bardzo łatwy sposób wyjąć cały miąższ łyżką. Zielony miąższ awokado szybko ciemnieje, dlatego też można natychmiast po przecięciu zabezpieczyć owoc folią lub skropić sokiem z cytryny. Sprawi to, że zachowa on wszystkie swoje walory odżywcze i smakowe i zapobiegnie dalszemu utlenianiu.

Koktajle z dodatkiem awokado są bardzo popularne w Wietnamie, Filipinach, Malezji i Indonezji, lecz używa się do nich słodzonego mleka skondensowanego. Można jednak stosować bardziej zdrową wersję tych napojów bez użycia przetworzonych produktów mlecznych i cukru.

W przepisie podstawowym należy użyć całe lub połówkę awokado, dodać do niego dwie filiżanki migdałów, mleka kokosowego lub ryżowego (lub innego alternatywnego składnika zastępującego mleko) i zmiksować przy użyciu blendera. Jeśli ktoś chciałby uzyskać słodki smak tego napoju, można dodać odrobinę syropu z agawy.

Ten podstawowy przepis można udoskonalać w zależności od nastroju czy dostępności owoców sezonowych. Można na przykład dodać brzoskwinię, kaki, mango lub też ananasa.

Inna doskonała kombinacja koktajlu z awokado to połączenie filiżanki świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy (zamiast mleka) i filiżanki filtrowanej wody. Do tego można zmieszać pół awokado i garść szpinaku. Jest to świetny sposób dla utwardzenia naszych zębów i kości, odświeżenia krwi i oczyszczenia układu pokarmowego.

Pawro

 

1,727 total views, 2 views today

email

3 comments for “Bogactwo natury w awokado

  1. Era
    24 kwietnia 2013 at 21:07

    uwielbiam awokado

    • pawro
      4 września 2013 at 05:45

      ja też…pastę z awokado;)

      • Vila
        21 marca 2014 at 12:45

        Ostatnio zakochałam się w ktjkaolach, zaczęłam od klasykf3w Joy the baker (1# szpinak, banan, kapusta włoska, gruszka, mleko sojowe; 2# szpinak, banan, kiwi, mleko sojowe, chia). Potem bardziej odważnie sięgnęłam po połączenia z warzywami, np: 3# seler naciowy, szpinak, banan, jabłko, mango, kiwi. Najlepsze z najlepszych jest jednak zestaw: 4# szpinak, banan, gruszka, seler naciowy, kiwi + sok z połowy limonki, bije wszystko 🙂 Baardzo dobre są też połączenia 5# szpinak, marchewka, banan, melon, kiwi, pomarańcza, sok z połowy limonki albo 6# burak, marchew, jabłko, seler naciowy, świeży imbir, pomarańcza. Szykuję się jeszcze na jakieś zestawienie pietruszkowe, 2 pęczki już czekają 🙂 Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *